top of page

Jeg får noen spørsmål om seilføring, og prøver å svare her:

Jeg har 3 rev i storseilet, 1 er relativt normalt dypt, 2 går under andre saling og 3 er nesten størrelse med et tryseil. 2 og 3 går under løpende akterstag til kutterstaget og jeg kan slå og jibbe uten å røre disse. Fra baugen og til mastetopp (ca 40cm under) er en kryssfokk på rull og kutterstaget fra innpå dekk, ca 1,3m aktenfor kryssfokken, går til 2 saling med hardværsfokk på rull. Kombinasjoner med dette bytter jeg på etter vindstyrke hele tiden, alt fra cockpit. For å flate xfokk bruker jeg selvfølgelig fall og akterstag aktivt, men også muligheten man har på Furlex rullesystemet med å først rulle bare forliket og ikke underliket. For å ha kontroll på dette må rullelinen på trommelen være tight, og altså holdes igjen litt når man ruller ut fokken. Når det er mindre vind setter jeg en medium genoa 1 eller code 0 på kroker på wireforstaget fra baugsprydet. Eller på rommere vinder, asymmetrisk (genaker) eller lett eller tung spinakker. Det var seilskift hele veien, men genoa 1 og de to symmetriske spinakkerne ble ikke brukt. På mine båter har jeg alltid tenkt nøye på hvor jeg skal ha revene, og etter min mening må du ikke la seilmakeren bare strø de ut selv, selv om det ofte fungerer ok. Jeg mener at når du kommer til 2 rev bør det være dypt nok for stiv kuling og 3 rev videre oppover. Revene kontrolleres med egne liner trukket til cockpit, i hals og skjøtehjørne.Med de to fokkene på rull klarer du da å "alltid" ha riktig seilføring i friskt vær. For å få maks glede av seilene mener jeg at forseilene stort sett skal brukes "hele", og rullesystemet er for stuing. Jeg ser jo klart at dette har med kostnader å gjøre også, og håndterbarhet i trangere farvann med fast kutterstag etc, men slik den nye seilgarderoben på Olleanna er blitt er nå storseilet og xfokk like stor som gammelt storseil og genoa 1, men mye mer kontrollerbart og xfokk går lett rundt kutterstaget i slagene. Seilgarderoben har vi kommet fram til i samarbeid med Christen With hos North Sails, og jeg anbefaler andre også å samarbeide med seilmakeren ved seilkjøp. Det er så mye morsommere å seile med gode seil i stedet for de billigste fillene, da gode seil virker forover i stedet for mer sideveis, noe selvfølgelig turseilere med passasjerer også vil ha glede av (mindre krenging). Jeg har fått lov å bruke riggverkstedet og fått råd og hjelp hos With Marine, Pål Berntsen ved bygging av ny rigg (jeg er ikke amatør fra tidligere) og i det store og hele er jeg meget fornøyd med den, men denne seilasen har jo avdekket enkelte ting jeg vil endre, som at jeg har brukt t-terminaler på løpende akterstag og får konflikt med flyndra på storseilet når jeg rister ut andrerevet i medvind. Dette vil jo bli en manøver som kommer til å foretas kanskje hundrevis av ganger i "the roaring forthies" så dette skal fikses. Mulighetene for å kunne ha riktig seilføring, spesielt når det blåser mye, gjør seilingen utrolig mye morsommere, effektiv og behagelig.

Sails must be Dacron, Polyester, Terylene or Nylon only with no high-tech weaves or versions of this base materiel (a small amount of high tech webbing and line may be allowed in sailconstruction on application). Total sails are restricted to amaximum of 11 sails for one mast, 13 sails for two masts. A twin-headsail permanently stitched together with single luff is counted as one sail. Only a reasonable amount of sail repair materiel may be carried and any partially built sail will be counted as one sail. Headsail reefing systems must be permanently rigged. No spinnaker socks, furling spinnakers or furling code zero allowed. No rubber band spinnaker stops, only natural fibre wool is allowed. All sails are counted on each boat at the start and any sail missing at the end of race will incur a full one - day time penalty.

Siste innlegg
Arkiv
Søk etter tags
Ingen tagger enda.
Følg oss
  • Facebook Basic Square
bottom of page